The Phoenix Network:
About  |  Advertise
Adult  |  Moonsigns  |  Band Guide  |  Blogs  |  In Pictures
News Features  |  Talking Politics  |  This Just In

Scared silent

Three lawsuits have been dropped, but local media still seems reluctant to tackle the Islamic Society of Boston
By ADAM REILLY  |  September 19, 2007


Dr. Walid Fitaihi’s departure from and return to the Islamic Society of Boston (ISB) were stories worth reporting. After all, the possibly polemical physician’s writings helped ignite the controversy that dogged the ISB from the autumn of 2003 until June 2007, when the opening of the ISB’s new mosque in Roxbury seemed to bring the matter to a close. So why didn’t the Boston press pay attention when Fitaihi quietly left the ISB’s board of trustees earlier this year — or when he returned just four months later, after dueling lawsuits involving the ISB were dropped?

First, a quick refresher. Back in October 2003, as part of a series that explored alleged ISB connections with Islamic extremism, the Boston Herald reported on an article that Fitaihi had written for the London-based Arabic-language daily al-Hayat shortly after 9/11. According to a translation from the pro-Israel Middle East Media Research Institute (MEMRI), Fitaihi’s item contained an abundance of incendiary material. In the words of then–Herald reporter Jonathan Wells, Fitaihi “attacked the ‘Zionist lobby’ in America, claiming it has ‘incurred Allah’s wrath’ and would eventually lose the support of the American people.”

The ISB had a rebuttal. Its attorney told the Herald that the translation was inaccurate, and provided a letter Fitaihi wrote back in 2001 making the same claim. The Herald subsequently commissioned its own translation, which suggested MEMRI’s rendition had been generally correct. The then story dropped off the radar. One year later, in October 2004, the Globe reported that the Anti-Defamation League and Temple Israel, Boston’s largest synagogue, had been pushing the ISB to explain Fitaihi’s writings for more than half a year and were disappointed with the group’s response.

That same day the Globe story ran, the ISB responded with a defiant written statement that defended Fitaihi’s writings and complained that the Boston media’s broader coverage of the ISB — including stories on the group’s purported ties to Muslim extremists and its bargain-basement purchase of city land for its Roxbury mosque — suggested “malicious intent,” a key legal criterion in proving defamation.

But shortly after, the ISB softened its tone. In a letter to Boston Mayor Tom Menino the following week, the group’s directors stated that they “unequivocally condemn all hateful, insensitive, and divisive statements,” and voiced regret that previous ISB explanations of Fitaihi’s writings hadn’t been more emphatic.

Instead of petering out, however, tensions between the ISB and its critics escalated. In February 2005, Yousef Abou-Allaban, the chair of the ISB’s board of directors, sued TV station WFXT — where Wells was now working, and where he continued to cover the ISB — for defamation. Three months later, Osama Kandil, chair of the ISB’s board of trustees, filed a second suit targeting both WFXT and the Herald. And in October 2005, these suits were folded into a third, more expansive lawsuit — one that included the David Project and Citizens for Peace and Tolerance, two local activist groups that had been vocal ISB critics. The third suit contended that the ISB was the victim of a sort of vast anti-Islamic conspiracy — one which, notably, involved two high-profile Boston media outlets.

1  |  2  |  3  |   next >
  Topics: Media -- Dont Quote Me , Culture and Lifestyle, Osama Kandil, Osama Kandil,  More more >
| More
Add Comment
HTML Prohibited

 Friends' Activity   Popular   Most Viewed 
[ 02/24 ]   Choro Democratico  @ Regattabar
[ 02/24 ]   Nicholas Payton  @ Scullers Jazz Club
Share this entry with Delicious
  •   BULLY FOR BU!  |  March 12, 2010
    After six years at the Phoenix , I recently got my first pre-emptive libel threat. It came, most unexpectedly, from an investigative reporter. And beyond the fact that this struck me as a blatant attempt at intimidation, it demonstrated how tricky journalism's new, collaboration-driven future could be.
  •   STOP THE QUINN-SANITY!  |  March 03, 2010
    The year is still young, but when the time comes to look back at 2010's media lowlights, the embarrassing demise of Sally Quinn's Washington Post column, "The Party," will almost certainly rank near the top of the list.
  •   RIGHT CLICK  |  February 19, 2010
    Back in February 2007, a few months after a political neophyte named Deval Patrick cruised to victory in the Massachusetts governor's race with help from a political blog named Blue Mass Group (BMG) — which whipped up pro-Patrick sentiment while aggressively rebutting the governor-to-be's critics — I sized up a recent conservative entry in the local blogosphere.
  •   RANSOM NOTES  |  February 12, 2010
    While reporting from Afghanistan two years ago, David Rohde became, for the second time in his career, an unwilling participant rather than an observer. On October 29, 1995, Rohde had been arrested by Bosnian Serbs. And then in November 2008, Rohde and two Afghan colleagues were en route to an interview with a Taliban commander when they were kidnapped.
  •   POOR RECEPTION  |  February 08, 2010
    The right loves to rant against the "liberal-media elite," but there's one key media sector where the conservative id reigns supreme: talk radio.

 See all articles by: ADAM REILLY

RSS Feed of for the most popular articles
 Most Viewed   Most Emailed 

  |  Sign In  |  Register
Phoenix Media/Communications Group:
Copyright © 2011 The Phoenix Media/Communications Group